ІНФОРМАЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ про проведення громадського обговорення щодо припинення діяльності Білозерської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 14 Білозерської міської ради, шляхом ліквідації з 1 серпня 2023 року
ІНФОРМАЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ
про проведення громадського обговорення
щодо припинення діяльності Білозерської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 14 Білозерської міської ради, шляхом ліквідації
з 1 серпня 2023 року
Найменування організатора громадського обговорення – Білозерська міська рада.
Мета: врахування думки жителів м.Білозерське щодо припинення діяльності Білозерської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №14 Білозерської міської ради шляхом ліквідації з 1 серпня 2023 року.
Відповідно до пункту 30 частини 1 статті 26, статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», частини 2 статті 25 Закону України «Про освіту», частини 1 статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту»:
1.Рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).
2. Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади.
3.Розвиток мережі комунальних початкових шкіл, гімназій забезпечують районні, міські, сільські, селищні ради.
4. У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.
Згідно з ст. 143 Конституції України: «Територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю, вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції».
Відповідно до ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»: «Реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради».
Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади.
Враховуючи вищевказані положення, оптимальне функціонування мережі закладів загальної середньої освіти повинно виходити з об’єктивно існуючого запиту на освітні послуги.
Створення громади надало жителям широкі можливості для формування своєї унікальної та ефективної системи управління освітньою сферою, яка в кінцевому рахунку допоможе підвищити якість освітніх послуг і заощадити кошти громади.
Заходи з оптимізації шкільної мережі планується провести з метою створення єдиного освітнього простору, раціонального та ефективного використання наявних ресурсів, їх спрямування на задоволення освітніх потреб учнів та вихованців.
Основною проблемою міста Білозерське є різке зниження народжуваності у 2017-2023 роках. Демографічна ситуація в країні, і зокрема в громаді, має негативну тенденцію – з кожним роком зменшується народжуваність. Це приводить до зменшення наповнюваності закладів загальної середньої освіти. Аналіз перспективної мережі на 5 років свідчить про те, що кількість учнів у 2023-2027 роках зменшиться на 30%. Розрахункова наповнюваність класів визначається з урахуванням кількості населення та щільності його проживання і є основною складовою у розрахунку субвенції з державного бюджету, яка передбачена, виключно, на заробітну плату педагогічних працівників, усі інші витрати здійснюються з місцевого бюджету.
Назва ЗЗСО |
Потужність закладу освіти |
Фактична кількість учнів |
Δ |
Білозерська ЗОШ І-ІІІ ступенів № 13 |
480 |
425 |
- 55 |
Білозерська ЗОШ І-ІІІ ступенів № 14 |
210 |
288 |
+78 |
Білозерська ЗОШ І-ІІІ ступенів № 15 |
600 |
312 |
-288 |
Білозерська ЗОШ І-ІІІ ступенів № 18 |
750 |
323 |
- 427 |
РАЗОМ: |
2040 |
1348 |
- 692 |
В наведеній таблиці відображено потужність кожного закладу загальної середньої освіти міста Білозерське та фактична кількість учнів, які навчаються в ньому станом на січень 2023 року. Аналізуючи таблицю бачимо, що фактично в ЗЗСО м.Білозерське здобувають освіту 1348 дітей, а потужна спроможність закладів складає 2040 осіб, таким чином наповненість ЗЗСО становить лише 66%.
Крім того, було проаналізовано рівень народжуваності дітей в громаді (за даними Білозерського РАЦСа): 2017 рік – 64 дитини; 2018 рік – 57 дітей; 2019 рік – 55 дітей; 2020 рік – 39 дітей; 2021 рік – 24 дитини; 2022 рік – 22 дитини.
Кількість дітей від 0 до 6 років в громаді зменшується. На це впливає міграція молодих людей у великі міста України і за кордон у зв’язку із пошуком роботи, та у 2022 році це пов’язано із введенням воєнного стану в Україні. У зв’язку з цим, суттєво зменшується і в подальшому буде зменшуватися набір учнів до 1-х класів закладів загальної середньої освіти міста.
Потужність закладів загальної середньої освіти міста складає 2040 осіб, а фактично у 2022-2023 навчальному році в цих закладах здобувають освіту – 1348 учнів. Середня наповнюваність закладів загальної освіти міста складає 337 осіб.
Через евакуацію населення прогнозована кількість здобувачів освіти на 2023-2024 навчальний рік складає 1317 осіб, що на 31 дитину менше, ніж у 2022-2023 навчальному році. Набір учнів в перший клас у 2022-2023 навчальному році склав – 94 учнів. Прогнозована кількість майбутніх першокласників на 2023-2024 навчальний рік складає 63 учні. На сьогоднішній день в закладах дошкільної освіти налічується 84 вихованців, які у 2023-2024 навчальному році повинні будуть піти до першого класу, з них: в громаді знаходяться – 44 дитини, евакуйовані в межах України – 21 дитина, за кордоном перебувають – 19 вихованців. Проте, в залежності від безпекової ситуації, є вірогідність, що не всі з них підуть у перший клас в заклади загальної середньої освіти міста.
У зв’язку із значним зменшенням контингенту здобувачів освіти, гостро постає питання оптимізації закладів загальної середньої освіти в громаді.
Очевидно, що сьогодні українська освіта не відповідає сучасним запитам з боку особистості і суспільства, потребам економіки та світовим тенденціям. Саме тому здійснюється системна трансформація сфери для забезпечення нової якості освіти на всіх рівнях: від дошкільної освіти – до вищої освіти та освіти дорослих. Реформа спрямована на системну трансформацію сектору, головна мета якої — висока якість освіти.
Освіта має перетворитися на інноваційне середовище, в якому учні й студенти отримують навички і вміння самостійно здобувати та застосовувати знання в практичній діяльності. Освіта має продукувати індивідів, здатних забезпечити прискорене економічне зростання і культурний розвиток країни, свідомих, суспільно активних громадян, конкурентоспроможних на європейському і світових ринках праці.
Крім того, перед місцевою владою постає питання раціонального розподілу бюджетних коштів, альтернатива утримання таких навчальних закладів (оплату за енергоносії, водопостачання, інші послуги, заробітну плату технічному персоналу) чи переведення дітей до спроможних навчальних закладів і забезпечення якісніших умов навчання завдяки вивільненим коштам.
З метою реалізації сучасної політики в сфері освіти було розроблено Програму розвитку освіти Білозерської міської територіальної громади на 2021-2027 роки, якою передбачено реформування та розвиток мережі закладів освіти, створення умов для сталого розвитку освітньої галузі міста відповідно до сучасних вимог суспільства та чинного законодавства.
Проаналізувавши заклади загальної середньої освіти Білозерської МТГ, їх матеріально-технічну базу, технічний стан комунікацій, показники потужності та наповнюваності, з метою оптимізації мережі міських закладів освіти громади, відділ освіти Білозерської міської ради виступає з проєктом рішення про припинення діяльності Білозерської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 14 Білозерської міської ради, шляхом ліквідації.
В обґрунтування рішення зазначаємо наступне.
Школа заснована та введена в експлуатацію 24 вересня 1959 року. З того часу жодного разу не проводився капітальний ремонт закладу.
Приміщення школи складається із двох будівель (корпусів), поєднаних між собою переходом (коридором), який потребує проведення капітальних ремонтних робіт та в якому відсутнє опалення. В одній з будівель (корпусів) третій поверх не використовується взагалі, оскільки потребує капітального ремонту: відсутнє опалення; дерев’яні вікна та двері в незадовільному стані, потребують заміни; підлоги майже немає (прогнила); стіни і стеля потребують капітального ремонту.
Крім цього, на території школи розташовані ще дві окремі будівлі: в одній з них розміщена майстерня і спортивна зала, а в іншій – актова зала. Обидві ці будівлі знаходяться в незадовільному стані та потребують значних витрат для проведення в них капітального ремонту.
Підсумовуючи, слід відмітити, що всі будівлі (корпуси) даного закладу освіти потребують капітального ремонту та повної модернізації.
Потужність загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 14 розрахована на 210 осіб, що є найнижчим показником серед інших шкіл міста Білозерське. На даний час в закладі здобувають освіту 288 дітей, що на 78 дітей більше від потужної спроможності школи. Це є порушенням чинного законодавства і санітарних норм. В той час як інші заклади загальної середньої освіти міста, які мають більшу потужність та значно новіші і комфортніші умови для навчання, наповнені учнями лише на 50%.
Білозерська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 14 до 1999 року була школою І-ІІ ступенів. З переходом на заклад освіти І-ІІІ ступенів в даній школі залишилася стара матеріально-технічна база, відсутні сучасні навчальні засоби для організації профільного навчання, що негативно впливає на мотивацію здобувачів освіти до навчання та рівень їх навчальних досягнень.
Якісна освіта – це сучасні умови для розвитку, навчання та виховання учнів, можливість навчатися у закладах з сучасною матеріально-технічною базою.
Педагогічний склад даного закладу освіти укомплектований не в повній мірі. В школі працює 25 педагогічних працівників, з них: 21 – основні (з яких: педагоги вищої категорії – 4, І категорії – 6, ІІ категорії – 4, спеціалісти – 2, бакалаври – 4, молодші спеціалісти – 1), та 4 – сумісники (2 вчителя математики, 1 вчитель предмету «Захист України», 1 вчитель зарубіжної літератури), 3 педагогічних працівників пенсійного віку, які працюють за контрактом. Кількість обслуговуючого персоналу у даному закладі складає – 19 осіб. Нестача у постійних педагогічних кадрах негативно впливає на рівень навчальних досягнень учнів. Найнижчий рівень навчальних досягнень учнів з математики. І це обумовлюється тим, що в школі працюють вчителі математики за сумісництвом. У здобувачів освіти постійно змінюються вчителі і це впливає як на мотивацію учнів так і на результати навчання, що призводить до зниження якості викладання у старшій школі і, як наслідок, зниження якості знань учнів.
Сучасний світ наукового та технічного прогресу дедалі наполегливіше вимагає кваліфікованих спеціалістів із достатніми знаннями у своїй галузі та творчим потенціалом. Така модель професійного спеціаліста формується, перш за все, у школі, що дає реальні знання, котрі допоможуть їм реалізувати себе в майбутньому навчанні, професії та житті. Сьогодні діти, розуміючи цінність якості навчання, вибирають заклади з кращими умовами. Навчання у великих шкільних колективах сприяє здоровій конкуренції між школярами, їх прогресивному, гармонійному розвитку.
Пунктом 6 частини 1 статті 7 Бюджетного Кодексу України передбачено, що «бюджетна система ґрунтується на принципі ефективності та результативності – при складанні та виконанні бюджетів усі учасники бюджетного процесу мають прагнути досягнення цілей, запланованих на основі національних цінностей і завдань, шляхом забезпечення якісного надання послуг, гарантованих державою, місцевим самоврядуванням, при залученні мінімального обсягу бюджетних коштів та досягнення максимального результату при використанні визначеного бюджетом обсягу коштів».
Фінансування закладів загальної середньої освіти здійснюється з двох джерел: фінансування заробітної плати з нарахуваннями педагогічних працівників проводиться за рахунок коштів освітньої субвенції з державного бюджету; фінансування видатків на нарахування заробітної плати інших працівників та видатки на утримання закладів освіти фінансується з місцевого бюджету Білозерської міської ради.
Розпорядник коштів, керуючись пунктом 28 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого КМУ від 28.02.2002 №228 із змінами, затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 року №618, встановлює, що витрати повинні бути приведені у відповідність з бюджетними асигнуваннями. Питання спрямування освітньої субвенції з державного бюджету на оплату праці педагогічних працівників регульовано постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №6 «Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» (зі змінами), а саме п.3 Порядку та умовами надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам. Субвенція спрямовується на оплату праці педагогічних працівників таких типів закладів (установ): початкові школи, гімназії, ліцеї. Аналогічну норму містить ст. 50 розділу VІ «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України. Для цього чисельність працівників установ, затверджених за штатним розписом, повинна бути приведена у відповідність з визначеним фондом оплати праці. Надмірні витрати на утримання позбавляють можливості реінвестувати кошти громади у розвиток шкіл, які забезпечують більш високу якість освітніх послуг.
Розрахункова потреба у коштах згідно тарифікаційних списків затверджених на 01.01.2023 становить 28103659 грн., в свою чергу кошторисами видатків на 2023 рік затверджена сума освітньої субвенції виділеної з державного бюджету становить 25268500 грн. тобто, обсяг освітньої субвенції з державного бюджету місцевому бюджету Білозерської міської територіальної громади на 2023 рік розраховано на утримання 48 класів та 95,99 педагогічних ставок. Проте, мережею закладів загальної середньої освіти на 01 вересня 2022 року в Білозерській міській територіальній громаді відкрито 62 класи і відповідно 125,08 педагогічних ставок. При нарахуванні заробітної плати з нарахуваннями педагогічним працівникам в повному обсязі, 14 класів та 29,09 педагогічних ставок не будуть забезпечені фінансуванням освітньою субвенцією з державного бюджету, що у грошовому виразі становить 2835159 грн.
Враховуючи те, що державна освітня субвенція покриває заробітну плату з нарахуваннями педагогічним працівникам не в повній мірі, громада за рахунок місцевого бюджету, окрім фінансування комунальних послуг та утримання технічного персоналу закладу, буде вимушена дофінансувати шкільну освіту з власних надходжень громади. Варто зауважити, що міська рада витрачає значні кошти на опалення напівпорожніх приміщень шкіл, хоча ці кошти громада могла б вкладати в енергоефективні заходи та спрямовувати на проєкти розвитку.
Також слід зауважити, що витрати на утримання Білозерської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 14 у 2022 році склали 8542,8 тис.грн., в тому числі: за рахунок коштів освітньої субвенції з державного бюджету - 6488,9 тис.грн., за рахунок коштів місцевого бюджету – 2053,9 тис.грн. (комунальні послуги - 600,5 тис.грн.; заробітна плата обслуговуючого персоналу – 1453,4 тис.грн.).
Крім того, даний заклад освіти потребує виділення додаткових коштів на його утримання, в тому числі на усунення порушень законодавства щодо протипожежних заходів, проведення капітального ремонту приміщень тощо.
Використання коштів державної освітньої субвенції та коштів місцевого бюджету на утримання Білозерської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 14 не відповідає принципам, визначеним Бюджетним Кодексом України. Отже, прийняття проєкту рішення, винесеного на обговорення є важливим та необхідним управлінським кроком, який має під собою соціальні та економічні підстави.
Рішення має ґрунтуватися на інтересах дітей. Утримання приміщень у напівпорожніх школах чи сучасне освітнє середовище – це вибір, який має зробити наша громада сьогодні.
Освітня галузь нашої країни нині перебуває в стані реформування – здійснюється поетапне впровадження Нової Української Школи (НУШ). Нове законодавство, нові стандарти, нові вимоги. І мова навіть не про те, який тип закладу: початкова школа, гімназія чи ліцей. Мова про повне оновлення середньої освіти. І один із його ключових компонентів – сучасне освітнє середовище: приміщення, оснащення, технології. Наше основне завдання в умовах реформи освітньої галузі – віднайти модель максимальної результативності при виконанні вимог стандартів освіти й наявних ресурсів.
Ціль пропонованого кроку – це гарантія для 288 учнів Білозерської ЗОШ І-ІІІ ступнів № 14 отримати реальне право й можливість на якісну й сучасну освіту, на гідні умови. Кожному з цих учнів та його батькам буде надана можливість обрати той заклад освіти з-поміж чинних, який буде комфортним саме для них. Педагогічному колективу закладу гарантується працевлаштування.
Пропоноване рішення зважене, в першу чергу, логістичним аналізом: у максимально доступному радіусі школи, яка виводиться з мережі, є інші, більш комфортні заклади. А вся сформована таким чином мережа освітніх закладів нашої громади є оптимальною і такою, що забезпечує всі мікрорайони міста гарантованими освітніми послугами.
Ми підходимо до завершального етапу реформи освітньої галузі. Нікому виключень не зроблять, ніхто не перепише законодавство країни під своє, місцеве бажання. Тож наразі не час змаганням емоцій, особистих амбіцій, симпатій чи антипатій. Наразі, гостра потреба у прийнятті правильних та вчасних рішень. Від цього залежить, якою буде освітня галузь нашої громади: якісна й сучасна чи «яка вже є». Проблема актуальна «вже на вчора», і намагання відтермінувати її вирішення на останній день реформи призведе лише до погіршення ситуації й не виключення, що й до зупинки освітнього процесу в окремих закладах. І питання буде не стільки у дефіциті коштів, скільки у невідповідності закладів тим вимогам, які висуває законодавство. Їм просто не дозволять працювати. Місцевий бюджет без державної підтримки не зможе забезпечити всі аспекти реформування усій нашій освітній мережі одномоментно.
Сьогодні хороша школа – це аж ніяк, коли школа поруч. Хороша школа – це авторитетний вчитель, навчальні кабінети із новітнім матеріально-технічним забезпеченням, сучасні спортивні зали, харчоблоки, вбиральні.
Надаймо можливість дітям нашої громади отримати якісну освіту.
Наголошуємо, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України (ст.19 Конституції України).
Згідно з ч. 1 ст. 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю, вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Відповідно до ч. 2 ст. 66 Закону України «Про освіту» міські ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, планують та забезпечують розвиток мережі закладів загальної середньої освіти, засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів.
Згідно зі ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).
Відповідно до п. 30 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти (ч. 2 ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту»).
На виконання даної норми, з метою забезпечення реалізації гарантій права на здобуття кожним якісної загальної середньої освіти на даний час проводиться комплекс заходів, які дозволять уникнути незручностей кожного в реалізації права на здобуття загальної середньої освіти в іншому закладі освіти міста із забезпеченням територіальної доступності (Білозерська ЗОШ І-ІІІ ступенів № 13, Білозерська ЗОШ І-ІІІ ступенів № 15, Білозерська ЗОШ І-ІІІ ступенів № 18).
Таким чином, прийняття та виконання цього рішення створить сприятливі умови для реалізації державної політики в сфері освіти, поліпшення освітнього процесу, зменшить матеріальні витрати, пов’язані з неефективним функціонуванням закладів загальної середньої освіти.
Запрошуємо жителів Білозерської міської територіальної громади долучитися до громадського обговорення щодо припинення діяльності вищезазначеного закладу освіти у терміни з 01 квітня до 30 квітня 2023 року.
Формат проведення громадського обговорення: у зв’язку з введенням на підставі Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (із змінами), затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», на території України воєнного стану, а також продовженням карантину, з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» та забороною масових зібрань, пропозиції та зауваження приймаються у письмовій формі із зазначенням особи та контактної інформації заявника за адресою: 85013, Донецька область, Покровський район, місто Білозерське, вулиця Театральна, будинок 3 (відділ освіти Білозерської міської ради).
5. Суб’єкти, що внесли пропозицію щодо припинення діяльності Білозерської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №14 Білозерської міської ради з 1 серпня 2023 року – відділ освіти Білозерської міської ради.
6. Місцезнаходження та адреса електронної пошти, номер телефону організатора громадського обговорення, за якими можна отримати консультації з питання, що винесено на громадське обговорення: 85013, Донецька область, Покровський район, місто Білозерське, вулиця Театральна, будинок 3 (відділ освіти Білозерської міської ради), електронна адреса: osvitabilozersk@ukr.net.
7. Прізвище та ім’я особи, визначеної відповідальною за проведення громадського обговорення – КАРПОВА Олена Вікторівна, начальник відділу освіти Білозерської міської ради. Контактна особа – ОВЧАРУК Людмила Василівна – головний спеціаліст відділу освіти Білозерської міської ради, тел.0663027089.
8. Строк і спосіб оприлюднення результатів громадського обговорення, узагальнення висловлених в ході проведення громадського обговорення зауважень та пропозицій здійснюється організатором. Після отримання висловлених пропозицій та проведеного аналізу відбудеться оприлюднення результатів громадського обговорення на сайті Білозерської міської ради.