Звіт про результати громадського обговорення щодо припинення діяльності Білозерської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №14 Білозерської міської ради шляхом ліквідації з 1 серпня 2023 року
Звіт про результати громадського обговорення
щодо припинення діяльності Білозерської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №14 Білозерської міської ради шляхом ліквідації з 1 серпня 2023 року
З метою забезпечення гласності, відкритості та прозорості діяльності органу місцевого самоврядування, врахування громадської думки під час прийняття важливих рішень для територіальної громади були проведені консультації з громадськістю шляхом громадського обговорення щодо припинення діяльності Білозерської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №14 Білозерської міської ради, шляхом ліквідації з 1 серпня 2023 року.
Згідно частини 1 статті 13 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування.
Відповідно до пункту 3 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2010 року № 996 консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.
При цьому, згідно з пунктом 12 цього Порядку в обов`язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю щодо проєктів нормативно-правових актів, які: стосуються конституційних прав, свобод та обов`язків громадян; стосуються життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають на стан навколишнього природного середовища; передбачають провадження регуляторної діяльності у певній сфері; визначають стратегічні цілі, пріоритети і завдання у відповідній сфері державного управління (у тому числі проєкти державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішення стосовно їх виконання); стосуються інтересів територіальних громад, здійснення повноважень місцевого самоврядування, делегованих органам виконавчої влади відповідними радами; визначають порядок надання адміністративних послуг тощо. Строк проведення таких консультацій з громадськістю не повинен становити менш як 15 календарних днів.
Громадські обговорення були організовані відділом освіти Білозерської міської ради та пройшли у період з 01.04.2023 по 30.04.2023. Відповідне інформаційне повідомлення оприлюднено на офіційному веб-сайті Білозерської міської територіальної громади (в рубриці «Оголошення» та в кладці «Відділ освіти Білозерської міської ради») на підставі статті 5 Закону України «Про доступ до публічної інформації», якою визначено, що доступ до інформації забезпечується шляхом: 1) систематичного та оперативного оприлюднення інформації: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом; 2) надання інформації за запитами на інформацію.
В ході обговорення було наголошено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України (ст.19 Конституції України), а також учасникам обговорень надано економічне обґрунтування та роз'яснено законодавчі основи зазначеного рішення.
Система та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначені Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Відповідно до пункту 30 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
Відповідно до ч. 2 ст. 66 Закону України «Про освіту» міські ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, планують та забезпечують розвиток мережі закладів загальної середньої освіти, засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів.
Згідно зі ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).
В обговоренні взяли участь представники відділу освіти, жителі міста Білозерське, батьки здобувачів освіти Білозерської ЗОШ І-ІІІ ступенів №14 Білозерської міської ради та працівники даного закладу освіти.
Пропозиції та зауваження щодо питання ліквідації закладу освіти, у зв’язку з введенням на підставі Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (із змінами), затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», на території України воєнного стану, а також продовженням карантину, з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» та забороною масових зібрань, приймалися у письмовій формі із зазначенням особи та контактної інформації заявника за адресою: 85013, Донецька область, Покровський район, місто Білозерське, вулиця Театральна, будинок 3 (відділ освіти Білозерської міської ради) та на електронну пошту відділу освіти osvitabilozersk@ukr.net.
Під час громадського обговорення були надані пропозиції у зверненнях:
- 45 звернень від батьків здобувачів освіти Білозерської ЗОШ І-ІІІ ступенів №14, які пропонували після ліквідації закладу освіти перевести всі класи разом з педагогічним колективом до Білозерської ЗОШ І-ІІІ ступенів №18 Білозерської міської ради.
- 6 індивідуальних звернень з проханням не закривати Білозерську ЗОШ І-ІІІ ступенів №14.
- 1 колективне звернення від працівників, батьків, учнів Білозерської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 14 та жителів громади з проханням не закривати Білозерську ЗОШ І-ІІІ ступенів №14.
Таким чином, більшість жителів міста Білозерське, що взяли участь у громадських обговореннях питання щодо припинення діяльності Білозерської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №14 Білозерської міської ради, шляхом ліквідації з 1 серпня 2023 року, висловили прохання щодо переведення всіх класів разом з педагогічним колективом до Білозерської ЗОШ І-ІІІ ступенів №18 Білозерської міської ради.
У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти (ч. 2 ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту»).
Керівництво відділу освіти гарантує, що кожному з 288 учнів Білозерської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 14 та його батькам буде надана можливість обрати той заклад освіти з-поміж чинних на території міста Білозерське, який буде комфортним саме для них. Наголошуємо, що під час приймання рішення щодо переведення учнів до іншого закладу освіти буде враховано бажання кожного з них, а також їх батьків.
На виконання даної норми, з метою забезпечення реалізації гарантій права на здобуття кожним якісної загальної середньої освіти на даний час проводиться комплекс заходів, які дозволять уникнути незручностей кожного в реалізації права на здобуття загальної середньої освіти в іншому закладі освіти міста із забезпеченням територіальної доступності.
Щодо прохання жителів громади не закривати Білозерську ЗОШ І-ІІІ ступенів №14 повідомляємо наступне.
Згідно зі ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).
Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та/або суспільства.
Враховуючи вищевказані положення, оптимальне функціонування мережі закладів загальної середньої освіти повинно виходити з об’єктивно існуючого запиту на освітні послуги.
Відділом освіти було проаналізовано рівень народжуваності дітей в громаді (за даними Білозерського РАЦСа): 2017 рік – 64 дитини; 2018 рік – 57 дітей; 2019 рік – 55 дітей; 2020 рік – 39 дітей; 2021 рік – 24 дитини; 2022 рік – 22 дитини.
Як бачимо, кількість дітей від 0 до 6 років в громаді зменшується. Також, це пов’язано із введенням у 2022 році воєнного стану в Україні. У зв’язку з цим, суттєво зменшується і в подальшому буде зменшуватися набір учнів до 1-х класів закладів загальної середньої освіти міста.
Потужність закладів загальної середньої освіти міста складає 2040 осіб, а фактично у 2022-2023 навчальному році в цих закладах здобувають освіту – 1348 учнів. Середня наповнюваність закладів загальної середньої освіти міста складає 337 осіб.
Через евакуацію населення прогнозована кількість здобувачів освіти на 2023-2024 навчальний рік складає 1317 осіб, що на 31 дитину менше, ніж у 2022-2023 навчальному році. Набір учнів в перший клас у 2022-2023 навчальному році склав – 94 учнів. Прогнозована кількість майбутніх першокласників на 2023-2024 навчальний рік складає 63 учні. На сьогоднішній день в закладах дошкільної освіти налічується 84 вихованців, які у 2023-2024 навчальному році повинні будуть піти до першого класу, з них: в громаді знаходяться – 44 дитини, евакуйовані в межах України – 21 дитина, за кордоном перебувають – 19 вихованців. Проте, в залежності від безпекової ситуації, є вірогідність, що не всі з них підуть у перший клас в заклади загальної середньої освіти міста.
У зв’язку із значним зменшенням контингенту здобувачів освіти, гостро постає питання оптимізації закладів загальної середньої освіти в громаді.
Щодо наповнюваності Білозерської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 14 зазначаємо, що її потужність розрахована на 210 осіб, що є найнижчим показником серед інших шкіл міста Білозерське. На даний час в закладі здобувають освіту 288 дітей, що на 78 дітей більше від потужної спроможності школи. Це є порушенням чинного законодавства і санітарних норм.
Твердження учасників обговорення щодо облаштування 6 класних кімнат на першому та другому поверхах ІІ корпусу суперечать їх іншим твердженням: «Що стосується другого корпусу, то це будівля спального корпусу інтернату, він не використовувався для навчального процесу».
Крім того, перед місцевою владою постає питання раціонального використання бюджетних коштів, оскільки, пунктом п. 6 ч. 1 ст. 7 Бюджетного Кодексу України передбачено, що «бюджетна система ґрунтується на принципі ефективності та результативності – при складанні та виконанні бюджетів усі учасники бюджетного процесу мають прагнути досягнення цілей, запланованих на основі національних цінностей і завдань, шляхом забезпечення якісного надання послуг, гарантованих державою, місцевим самоврядуванням, при залученні мінімального обсягу бюджетних коштів та досягнення максимального результату при використанні визначеного бюджетом обсягу коштів.
Розпорядник коштів, керуючись пунктом 28 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2002 №228 із змінами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 року №618, встановлює, що витрати повинні бути приведені у відповідність з бюджетними асигнуваннями. Питання спрямування освітньої субвенції з державного бюджету на оплату праці педагогічних працівників врегульовано постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №6 «Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» (зі змінами), а саме п.3 Порядку та умовами надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам. Субвенція спрямовується на оплату праці педагогічних працівників таких типів закладів (установ): початкові школи, гімназії, ліцеї. Аналогічну норму містить ст. 50 розділу VІ «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України. Для цього чисельність працівників установ, затверджених за штатним розписом, повинна бути приведена у відповідність з визначеним фондом оплати праці. Надмірні витрати на утримання позбавляють можливості реінвестувати кошти громади у розвиток шкіл, які забезпечують більш високу якість надання освітніх послуг.
В свою чергу, використання коштів державної освітньої субвенції та коштів місцевого бюджету на утримання Білозерської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 14 не відповідає принципам, визначеним Бюджетним Кодексом України.
Звичайно, хвилюючим є питання працевлаштування педагогічних працівників та обслуговуючого персоналу. За результатами попередньо проведеної відділом освіти роботи, на сьогоднішній день маємо можливість запропонувати робочі місця 90% від загальної кількості педагогічних працівників у даному закладі освіти та всім працівникам молодшого обслуговуючого персоналу.
Пропоноване рішення зважене, в першу чергу, логістичним аналізом: у максимально доступному радіусі школи, яка виводиться з мережі, є інші, більш комфортні заклади. А вся сформована таким чином мережа освітніх закладів нашої громади є оптимальною і такою, що забезпечує всі мікрорайони міста гарантованими освітніми послугами.
Таким чином, прийняття та виконання цього рішення є важливим і необхідним управлінським кроком, який створить сприятливі умови для реалізації державної політики в сфері освіти, поліпшення освітнього процесу, зменшить матеріальні витрати, пов’язані з неефективним функціонуванням закладів загальної середньої освіти.
Указом Президента України від 14.04.2023 № №226/2023 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Донецькій області», на виконання Закону України «Про правовий режим воєнного стану», утворено Білозерську міську військову адміністрацію Покровського району Донецької області.
Розпорядженням Президента України від 14.04.2023 №71/2023-рп «Про призначення С.Макєєва начальником Білозерської міської військової адміністрації Покровського району Донецької області» призначено МАКЄЄВА Сергія Володимировича начальником Білозерської міської військової адміністрації Покровського району Донецької області.
Відповідно до частини 1 статті 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» військові адміністрації у своїй діяльності керуються Конституцією України, законами України «Про оборону України», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», «Про критичну інфраструктуру», цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Повноваження військових адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом
На підставі пунктів 12, 15 частини 2 статті 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» військові адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження із здійснення управління майном, яке перебуває у комунальній власності відповідної територіальної громади (крім вирішення питань відчуження, у тому числі і шляхом приватизації комунального майна та надання комунального майна в оренду на строк понад один рік), управління закладами освіти, установами освіти, які належать територіальним громадам або передані їм.
Начальник військової адміністрації видає накази та розпорядження у межах своїх повноважень, які мають таку ж юридичну силу, що і рішення відповідної ради (рад).
За результатами громадських обговорень та розгляду наданих пропозицій, а також враховуючи утворення на території Білозерської міської територіальної громади військової адміністрації, відділ освіти Білозерської міської ради вважає за можливе звернутися до начальника Білозерської міської військової адміністрації з проєктом розпорядження «Про припинення діяльності Білозерської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №14 Білозерської міської ради Донецької області шляхом ліквідації» з метою розгляду та прийняття відповідного рішення.