SWOT-АНАЛІЗ ТА ХАРАКТЕРИСТИКА ПОРІВНЯЛЬНИХ ПЕРЕВАГ, ВИКЛИКІВ І РИЗИКІВ ПЕРСПЕКТИВНОГО РОЗВИТКУ
"Шановні жителі Білозерської громади!
ми продовжуємо працювати над розробкою Стратегії розвитку нашої громади, тому просимо усіх небайдужих залучитись до обговорення SWOT-аналізу, що був розроблений на основі здійсненого стратегічного аналізу соціально-економічного становища Білозерської міської територіальної громади та результатів соціологічного опитування жителів нашої громади.
Просимо надати свої пропозиції у строк до 06.09.2024 року"
SWOT-АНАЛІЗ ТА ХАРАКТЕРИСТИКА ПОРІВНЯЛЬНИХ ПЕРЕВАГ, ВИКЛИКІВ І РИЗИКІВ ПЕРСПЕКТИВНОГО РОЗВИТКУ
SWOT-аналіз представляє собою дослідження взаємозв’язків між внутрішніми – ендогенними (сильні сторони, слабкі сторони) і зовнішніми – екзогенними (можливості, загрози) факторами, що мають стратегічне значення для соціально-економічного розвитку громади. До сильних сторін і слабких сторін відносяться внутрішні чинники та ресурси, що перебувають у власності громади або які громада може контролювати. До можливостей і загроз відносяться фактори та тенденції, що можуть впливати на розвиток громади, але не перебувають під її прямим контролем, та можуть відображати потенційні майбутні зміни, викликані такими факторами.
Результати SWOT-аналізу Білозерської міської територіальної громади сформовані на основі дослідження ключових рис, факторів, пріоритетів, тенденцій, проблем, що були виявлені під час стратегічного дослідження у різних сферах життєдіяльності, зокрема: економіка та зайнятість, навколишнє середовище, житло та благоустрій, демографія, соціальна інфраструктура, інженерна інфраструктура, транспорт, культура та туризм, природні ресурси, тощо; та результатів опитування жителів громади щодо життєдіяльності у громаді.
SWOT-аналіз є основним елементом визначення конкурентних переваг громади, оскільки дозволяє виявити взаємозв’язки із «внутрішніми» (сильні і слабкі сторони) та «зовнішніми» (загрози і можливості) факторами. Такі взаємозв’язки дозволяють виявити порівняльні переваги, виклики та ризики, що є основою формулювання стратегічних та оперативних цілей розвитку громади на довгострокову перспективу.
Зв’язок між визначеними чинниками у SWOT характеризується рівнем впливу одних факторів на інші. Зокрема, взаємозв’язок можливостей та сильних сторін відображає потенційну стратегію розвитку. Більша кількість можливостей, що здатні суттєво підсилювати певні сильні сторони, визначає конкурентні переваги громади. Взаємозв’язок можливостей і слабких сторін дозволяє нейтралізувати останні з одночасним використанням існуючих наявних можливостей. Більша кількість можливостей, що здатна знизити вплив слабких сторін, визначає подолання недоліків та визначення потенційних викликів. Взаємозв’язок загроз та слабких сторін дозволяє проаналізувати вірогідне обмеження стратегічного планування з причини неоднозначності розвитку певних подій у майбутньому та неможливості передбачення певних показників розвитку. Підсилювання слабких сторін зовнішніми факторами створює ризиковану подію. Слабкі сторони, вплив від загроз на які найбільший, є найбільш ризикованими та потребують запровадження заходів мінімізації ризиків.
SWOT-аналіз Білозерської міської територіальної громади
СИЛЬНІ СТОРОНИ |
СЛАБКІ СТОРОНИ |
||
1 |
Наявність людського потенціалу, здатного брати активну участь у трансформації соціально-економічних процесів у громаді, зокрема й молоді у віковому діапазоні 18-39 років. |
1 |
Низький рівень доходів населення, у тому числі через низький рівень середньомісячної заробітної плати найманих працівників. |
2 |
Розташування громади на перетині основних транспортних магістралей, які поєднують усі населені пункти громади з головними містами Донецької області й інших областей України, у тому числі близькість до залізничних вантажних та пасажирських вузлів. |
2 |
Складна демографічна ситуація, яка обумовлена природним скороченням населення, його старінням та трудовою міграцією (відтік жителів в інші більш безпечні, інфраструктурно розвинуті міста України та за кордон). |
3 |
Наявність значних покладів кам’яного вугілля, що сприяє розвитку гірничодобувної галузі та зайнятості населення у промисловості та суміжних напрямах економічної діяльності. |
3 |
Незадовільний технічний стан об’єктів комунальної інфраструктури, зокрема житлового фонду, інженерних комунікацій, а також об’єктів дорожньо-транспортної інфраструктури, які потребують капітального ремонту. |
4 |
Наявність земель сільськогосподарського призначення, на яких здійснюється діяльність з вирощування зернових культур, бобових культур та насіння олійних культур, що сприяє підвищенню конкурентоздатності громади в агропромисловості. |
4 |
Недостатньо використаний інвестиційний потенціал існуючих об’єктів та територій типу «brownfield» та «greenfield» для розвитку пріоритетних видів економічної діяльності, у тому числі за напрямами смарт-спеціалізації. |
5 |
Наявність інвестиційно привабливих територій та об’єктів для промислового розвитку, типу «brownfield» та «greenfield», зокрема й «промислових зон», у тому числі й у сільській місцевості. |
5 |
Відсутність технічної та правовстановлюючої документації на значну кількість об’єктів нерухомого комунального майна, у тому числі паспортів земель та водних об’єктів, для їх ефективного використання з метою підвищення інвестиційного потенціалу. |
6 |
Розгалужена мережа закладів різнорівневої освіти, що включає заклади загальної середньої освіти, дошкільної освіти, позашкільної освіти. |
6 |
Відсутність розробленого комплексного плану просторового розвитку території громади та оновленої містобудівної документації. |
7 |
Функціонування мережі закладів соціальної підтримки для задоволення потреб усіх верств населення з широким переліком соціальних послуг, у тому числі Центру надання соціальних послуг та Служби у справах дітей. |
7 |
Відсутність системи управління відходами, у тому числі полігону твердих побутових відходів; недостатня кількість заходів поводження зі сміттям, у тому числі роздільним збором твердих побутових відходів. |
8 |
Діючий Центр надання адміністративних послуг з найбільш затребуваними адміністративними, реєстраційними, соціальними, пенсійними послугами. |
8 |
Недостатній рівень розвитку об’єктів спортивної інфраструктури та ефективної пропаганди культури здорового способу життя у населення. |
|
|
9 |
Недостатня кількість об’єктів захисту для цивільного населення, зокрема сховищ, протирадіаційних укриттів, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, у тому числі обладнаних для маломобільних груп населення. |
|
|
10 |
Повільні темпи створення та функціонування ОСББ; необхідність передачі земель прибудинкових територій у користування ОСББ з метою ефективного обслуговування житлового фонду. |
|
|
11 |
Недоступні якісні послуги медичного обслуговування, зокрема у сільській місцевості; активний перетік кваліфікованих медичних фахівців до більш розвинених міст; низька укомплектованість лікарями. |
|
|
12 |
Відсутність доступного житла, у тому числі соціального, для задоволення потреб жителів громади, зокрема для внутрішньо переміщених осіб й інших категорій населення. |
МОЖЛИВОСТІ |
ЗАГРОЗИ |
||
1 |
Нарощування зовнішньоекономічних, зокрема євроінтеграційних, зв’язків із країнами Європи, у тому числі в рамках набуття Україною статусу кандидата на вступ до ЄС. |
1 |
Затяжна військова агресія російської федерації проти України та продовження ведення бойових дій і воєнного стану на території України. Близькість розташування території громади до лінії фронту. |
2 |
Розширення міжрегіональної та міжнародної співпраці; ефективне використання публічних інвестицій, у тому числі для розвитку державно-приватного партнерства. Участь у проєктах міжнародної технічної допомоги. |
2 |
Існуюче серед потенційних інвесторів та міжнародних партнерів відчуття небезпеки через подовження / замороження військового конфлікту та високі ризики, пов’язані із невизначеністю у потенційних перспективах розвитку та можливим руйнуванням цивільної, промислової, критичної тощо інфраструктури. |
3 |
Надання в орендне користування вільних від експлуатації земель та об’єктів нерухомого майна, у тому числі промислових територій (земель), для розвитку пріоритетних напрямів економічної діяльності. |
3 |
Демографічна та соціальна криза, що призводить до істотного динамічного природнього скорочення населення та трудової міграції працездатного населення у більш розвинені безпечні міста України або за кордон з відсутністю перспектив повернення. |
4 |
Сприяння інтеграції внутрішньо переміщених осіб у суспільне життя громади, у тому числі в економічний простір. |
4 |
Нестабільність курсу національної валюти та ситуації на зовнішніх ринках; втрата конкурентоспроможності провідних галузей господарювання. Зростання вартості кредитних ресурсів. |
5 |
Налагодження співпраці із закладами професійно-технічної, фахової передвищої та вищої освіти з метою підвищення ефективності підготовки кадрів необхідних для задоволення потреб пріоритетних галузей економіки громади. |
5 |
Відсутність суб’єктів господарювання, які мають наміри релокувати бізнес з інших регіонів на територію громади. |
6 |
Розширення державного стимулювання заходів щодо впровадження енергозберігаючих технологій з метою скорочення енергоспоживання із застосуванням альтернативних джерел енергії. |
6 |
Бюрократичні, довготривалі та дорогі процедури оформлення та отримання правовстановлюючих та інших супровідних документів на землю та нерухоме майно, що уповільнює процес надання таких об’єктів в орендне користування або їх продажу. |
7 |
Впровадження промоційних заходів здорового способу життя, популяризації масового спорту (рухової активності жителів), сприяння покращенню здоров’я населення з метою попередження захворюваності та смертності. |
7 |
Загальнодержавна політика підвищення вартості енергоносіїв та інших послуг житлово-комунального господарства, а також здороження паливо-мастильних матеріалів, що впливає на загальні інфляційні процеси. |
8 |
Розвиток цифрового урядування, як перехід від електронного, з розширенням форм цифрового управління, впровадження інноваційних цифрових технологій та формування цифрових навичок у жителів. |
8 |
Збільшення негативного впливу на навколишнє середовище та здоров’я населення через ворожі обстріли та руйнування інфраструктури; забруднення ґрунтів та водних об’єктів, накопичення обсягів відходів. |
9 |
Поглиблення взаємної комунікації місцевої влади з інститутами громадянського суспільства шляхом широкого залучення громадськості до прийняття управлінських рішень та удосконалення інструментів електронної демократії. |
9 |
Негативна динаміка зростання смертності від основних причин захворювань (хвороби серцево-судинної системи, органів дихання та травлення, новоутворення, коронавірусна інфекція COVID-19); виникнення пандемій. |
10 |
Використання фінансових можливостей міжнародних партнерів залучення міжнародної технічної допомоги, а також коштів Державного фонду регіонального розвитку, Українського культурного фонду, Дорожнього фонду тощо. |
10 |
Посилення законодавства у сфері мобілізації та його порушення впливає на зростання рівня «тінізації» економіки, дефіциту пропозиції чоловічої робочої сили, скорочення виробництв та самозайнятості населення тощо. |
|
|
11 |
Висока корупція на державному та регіональному рівнях; зниження довіри громадськості до влади. |
|
|
12 |
Призупинення та/або суттєве скорочення видатків Державного бюджету України інвестиційного спрямування на місцеві бюджетні програми. Обмеження та посилення вимог щодо отримання міжнародної технічної допомоги. |